23.9.2018

Syysretkellä satoi ja paistoi - paistoi ja satoi

Teksti ja kuvat: Tarja Aittala

Raision Rinkan syysretki tehtiin Teijon kansallispuistoon 22.9.2018. Teijon maisemissa patikoitiin 36 jalkaparin voimin Matildanjärven kierros ja kurkattiin Mathildedalin ruukkikylään. Mauri-myrsky soi retkelle omat lisämausteensa kovan tuulen ja kuurosateiden muodossa. Onneksi sade ei ollut yhtäjaksoista ja aurinkokin paistoi kohtuullisesti.

Järvikierroksen nuorta mäntymetsää, jota Mauri-myrsky huojutteli.

Mathildedalin kylään ajettiin Kirjakkalan ja Teijon ruukkikylien läpi. Kylien mielenkiintoisesta historiasta saatiin kuulla matkan aikana. Teollinen toiminta on alueilla alkanut jo 1600-luvulla, jatkuen edelleen Teijossa.

Matildanjärven kierrokselle astuttiin bussista Kariholman pysäköintipaikalla. Täältä lähdettiin reitille ja kulkemaan järveä vastapäivään. Opastuskeskus osui alkumatkalle ja siellä pidettiin pieni tauko. Järvellä näkyi olevan kovasti kalastajia ja opastuskeskuksellakin kalastusluvat näkyivät tekevän kauppansa.

Näkymä järvelle reitin eteläpuolelta.

Matildanjärven kierros todetaan reittikuvauksessa helpohkoksi, mutta omat haasteensa sille tuovat reitin kulumisen myötä esiin tulleet puiden juuret. Lisäksi sade oli kastellut pitkospuut, jotka tuntuivat melko liukkailta.  Pitkospuita ei reitillä kuitenkaan kovin paljoa ole.

Reitille osuu pitkospuita ja suomaisemiakin.
Järven kierros on mukavan vaihteleva. Kallioilta avautuu järvelle erilaisia näkymiä ja käytännössä reitillä kulkija nauttii järvimaisemista koko kierroksen ajan.

Järvinäkymiä ponttoonisillalta.

Järvikierrokselta kylille saavuttaessa jatkettiin Mathildedalin ruukkikylään. Ruukkikylään tutustuttiin omassa tahdissa ja oman maun mukaan. Kylässä on pieni museo, joka esittelee ruukin historiaa ja siellä valmistettuja tuotteita. Kylä itsessään on vireä ja elinvoimainen.  Mukava oli havaita, että retkeläisten lisäksi muutakin porukkaa oli liikkeellä. Kyläleipomon puodissakin käytiin ja kotiinviemisiksi sieltä saatiin tuoretta leipää ja paikallisen kyläpanimon olutta. Mathildedalin kyläalpakoita käytiin laitumella tervehtimässä ja joku uskaltautui uimaan mereenkin.

Teijon tehtaiden tuotantoa ruukkikylän museossa.

Raisioon ajeltiin takaisin eri reittiä Kemiön kautta. Paluumatkalla ylitettiin Strömman kanava, jonka rakentaminen liittyy ruukkien historiaan oleellisesti.

Teijon kansallispuisto on mainio päiväretkikohde, jonne ajelee Raisiosta reilussa tunnissa. Omatoiminen retkeilijä saa varmasti hyvin päivänsä kulumaan. Sopivia päiväreittejä alueella löytyy ja palveluitakin kiitettävästi. Jos mielii olla yön yli, niin majoituksessa vaihtoehtoja on tarjolla oman teltan lisäksi b&b- ja hotellitasoisesta mökkeihin. Ja onhan tuolla mahdollista nukkua yönsä teltassa puiden oksillakin.

Vähän erilaista telttamajoitusta.
Kiitos retkiläisille! Alla oleva piirros on erään retkeläisen kuvamuisto kierrokselta. Piirros on taltitoitu palautelomakkeesta, jossa piirtäjän nimeä ei ollut.