Teksti ja kuvat Kaija Virtanen
Härkätiestä
on julkaistu fillariopas sekä kartta, jotka auttoivat reitin suunnittelussa.
Härkätien pyöräreitti kulkee Turun ja Hämeenlinnan välillä, me poikkeamme
reitiltä ennen Hämeenlinnaa. Pyöräilemme reitin: Lieto, Marttila, Koski Tl,
Somero, Räyskälä, Iittala, Sääksmäki, Valkeakoski ja Toijala, josta junalla
Turkuun.
Maanantaina 17.7. tapaamme sisareni Kirstin
kanssa Liedon kirkon luona, josta alkaa ’tutkimus’ retkemme Hämeen Härkätielle.
Yöpymispaikat Kirsti on varannut etukäteen siten, että päivämatka ei veny liian
pitkäksi. Alku on tuttua meille, lapsuutemme ja nuoruutemme Härkätien varrella
Liedossa viettäneille. Ajelemme vanhaa tietä, vaikka toisiin paikkoihin on jo
tehty erillinen pyörätie nykyisen Hämeentien läheisyyteen. On mukavaa ja
mielenkiintoista katsella, miltä maisema ja rakennukset nyt näyttävät. Näkyy
sekä uusia että tyhjillään olevia omakotitaloja, metsiä on uudistettu
harvennushakkuilla. Ankan kylän jyrkässä, pitkässä alamäessä muistelemme isämme
kaatuneen pyörällä töistä kotiin tullessaan.
Härkätiestä
on tullut vanhan kotimme läheisyydessä komea koivukuja. Ojanpientareita
peittävät punaiset ja valkoiset apilat, keltaiset matarat – on kesä.
Kotikylämme Pokkolan jälkeen tulee Tootula, jossa asuin perheeni kanssa.
Poikkeamme Yliskulmalla vanhan kansakoulumme portille muistelemaan kouluaikoja.
Sitten kylä toisensa jälkeen jää taakse, kun etenemme Härkätien mutkia Tarvasjoelle
(= nykyisin Lietoa). Nuoruudesta tuttuja paikkoja ja taloja – toiset
hoidettuja, toiset rempallaan. Lempeä takatuuli kuljettaa pyöriämme ja retkemme
etenee kuin huomaamatta. Joki kiemurtelee tien vieressä. Vesi on ruskeaa,
onkohan se saanut liikaa aurinkoa!!
Tarvasjoen
jälkeen tulee Marttila. Mutkien jälkeen kunnan keskustassa hämmästyttää
härkävankkurit – siinä sitä on entisaikojen meininkiä! Kunnantalon edustalle on
pystytetty Arto Ali-Eskolan betoninen Pyhän Martin veistos, mikä perustuu
kunnan vaakunaan. Marttilasta löytyy Härkätien kahvila. Istahdamme
jäätelökahville. Tien varren kukkaloisto kutsuu jatkamaan matkaa. Sää on
siedettävää, sillä alkumatkan pieni kosteus on ohi ja takatuuli antaa pyörille
vauhtia.
Tummia
pilviä lähestyy uhkaavasti, kun tulemme Koskelle. Vatsat haluaisivat täytettä.
Seo -huoltoasemalta tilaamme neljän täytteen pizzat ja ostamme yhden oluen, juomme
sen puoliksi. Ruokailun loppupuolella nainen (keittiöstä) kertoo, että olutta
ei olisi saanut juoda terassilla eikä sisällä. Kassaneiti ei siitä kertonut,
vaikka pyysimme lasit tölkin ostamisen yhteydessä. Sattuuhan sitä, kun retkeilee.
Pizzat olivat maukkaita ja suuria. Niistä jäi puolet mukaan. Ruokailun aikana runsas,
lyhytaikainen sadekuuro kastelee maiseman. Onneksi olemme sisätiloissa.
Härkätie
kaartaa kohti Someroa. Pitkäjärvi pilkottaa puiden takaa. Maasto on melko
tasaista. Kartassa on merkintä Vaahterakujanne, tien varrelta kujasta merkkiä
emme nähneet. Maastossa kujaa ei voinut olla huomaamatta – uusia puita oli
kasvamassa vanhempien kanssa rivissä. Åvik’ista poistumme Härkätieltä, käännymme
kohti Kauraketoa ja majapaikkaamme Myötätuuli majataloa, Hämeenojantie 32,
Pitkäjärvi. Vanhasta koulusta on taidolla kunnostettu kauniin aistikas ja
viihtyisä paikka. Lisäksi emäntä Olla-Riitta Aarikka palvelee meitä iloisena ja
hyväntuulisena. Keittiössä on itsepalvelu mahdollisuus, näin koskelaisen pizzan
lämmitys ja ruokailu onnistuvat. Illalla teemme pienen kävelyretken. Tasainen
tie ja laaja peltomaisema – olemme viljavien vainioiden äärellä. Uni maistuu –
pyöräilyn rasitus haihtuu.
Tiistaina 18.7. makoisan, etukäteen tilatun
aamupalan jälkeen matkamme jatkuu. Saamme emännältä vinkin Häntälän notkosta.
Päätämme käydä katsomassa. Tasaisen hiekkatien varrella pellot heilimöivät
viljaa, vehnää, pitkävihneistä ohraa, huolimatonta palmikkoa muistuttavaa
ruista ja terveysvaikutteistaan kuuluisaa kauraa. Tuoksuvat keltaiset, laajat
rypsi- tai rapsipellot saavat pyöräilijän nuuhkaisemaan – hyvä tuoksu.
Häntälässä
jätämme pyörät keltaisen vanhan talon – Kyläkeskuksen – pihapiiriin. Kävelemme
ja tutkailemme löytyisikö polkuja, luovutamme, kävelemme tietä pitkin notkolle.
Rehevä kasvillisuus, pieni joen uoma notkon pohjalla, tiessä ylä- ja alamäkeä
kaikille ajoneuvoille – huima, katsomisen arvoinen paikka!
Seuraavaksi
Somero – miten sattuikaan, kun seiväshyppääjä Pentti Nikulan patsas saa meidät
urheilusta kiinnostuneen isän tyttäret pysähtymään. Kuvanveistäjä Sofia Saari
tehnyt patsaan urheiluseura Someron Esan toimeksiannosta vuonna 2012. Läheisessä,
metsämäisessä puistikossa käyskentelee hirviemo ja vasa – patsaita nekin. Kysymällä
löydämme Härkätielle ja polkeminen mukavassa myötäisessä jatkuu. Pysähdymme
Letkun Puotin luona. Letkun kaupassa kävin syksyllä 2014 sienikerhon retkellä.
Muutosta on tapahtunut niin sisällä kuin ulkona. Meille maistuu kahvi ja
munkki.
Tien
varrella näkyy Ilves patikkareitin viittoja. Poikkeamme Hämeen
luontokeskukseen. Härkätien - savesta muotoiltu härkätunnus pilkistää
ovipielessä rehevän pelargonian takaa. Luontokeskuksen seinällä on suuri
kartta, josta katsomme seuraavan yöpymispaikan Räyskälän. Matkaa on vielä
jäljellä, joten pyllyt pyörien satulaan ja polkimille vauhtia. Härkätie vie
Porras nimisen kylän läpi. Kaunis maalaismaisema jatkuu. Räyskälään on menossa
niin autoja kuin moottoripyöriäkin, kun pysähdymme ja tarkistamme ’oikean’
tienhaaran. Räyskälässä on purjelentokoneiden ’koti’ sekä asuntovaunualue.
Löydämme asuntolan, josta Kirsti on varannut huoneen. Pääsemme naisten vuorolla
saunaan ja uimaan järveen. Vesi on lämpimämpää kuin meressä. Paikka on siisti,
vaikka porukkaa riittää. Kummallista kyllä taas uni maistuu – ulkoilu väsyttää!
Keskiviikkona 19.7. tuuli on levoton, koleutta –
vain +9 astetta ja sadetta enteilevää säätä. Lentokentän vieressä Ravintola
Huhkajalampi tarjoaa aamupalaa maksua vastaan kello 8 alkaen. Rakennus ei näytä
kahvilalta, mutta sillä on A-oikeudet. Nautimme monipuolisen aamiaisen, samalla
kuulemme kovaäänisten lentokoneasiantuntijoiden keskustelua. Liian hiljaista
olisi ilman keskustelijoita. Pihalla eräs mies kyselee, mistä olemme. Hän on
käynyt Askaisissa. Poljemme takaisin Härkätielle. Kartassa on merkintä
Museotiestä ennen Lietsaa. Tunnin ajomatkan jälkeen tulee kyltti - Museotie. Opastaulu kertoo: Portaan ja Rengon rajamailta on museotietä
14 km mittainen osa keskiajalta peräisin olevaa Hämeen Härkätietä. Tie oli
aikanaan tärkeä Turun ja Hämeen linnat yhdistävä väylä. Museokohteeksi tien osa
hyväksyttiin 1982.
Museotien
pinta on hyvä ajella ja katsomista riittää. Tien varrella punaiset, korkeat
huopaohdakkeet nostavat kukintansa muiden kasvien yli. Pari tummaa lammasta
määkii talon luona, toisen talon postilaatikon taustana on räsymatto ja kukkia,
pihakoivuihin on tehty keinu kahdelle seisovalle koiranukelle ja pitsiverhot on
ripustettu kuin ikkunaan toisten koivujen väliin. Pakko pysähtyä, hymy leviää
kasvoille – kaikkea keksivät museotien varren asukkaat. Palsankallion,
seitsemän pitäjän rajapaikka jäi tutkimatta. Opastaulussa paikkaa verrataan
Kuhankuonon seitsemän pitäjän rajapyykkiin. Tie jatkuu suorana ja nousee
ylämäkeen. Nummenkylässä on pitkärivi postilaatikoita ja tanssimainoksen
kuvassa Tommi Soidinmäki.
Parin
tunnin polkemisen jälkeen tie nousee kauniille harjulle, jota reunustavat
järvet – tauon paikka. Hiekkatie on pehmeä ja paikoin kuppainen, pitää olla
tarkkana. Etenemme ilman haaveria ja pian on edessä komea Sääksmäen silta ja
majapaikkamme Pappilannimen leirikeskus. Saamme huoneen Olavi – nimisestä
rakennuksesta. Toinen rakennus on nimeltään Jaakko. Rippikoululaisten
’kenkämeri’ peittää eteisaulat, kun he siirtyvät rakennuksesta toiseen
illanviettonsa aikana. Meille järjestyy iltapala, vaikka emme sitä etukäteen
tilanneet. Miellyttävä paikka, hyvä palvelu – jopa pyörät saivat paikan eteisen
sisätilasta – lisäksi edullista nukkumista sekä ruokailua.
Torstai 20.7. Meitä pyydetään menemään
aamupalalle Jaakko-taloon puolituntia ennen rippikoululaisia. Ruokaisaa ja
maistuvaa on tarjolla, vatsa täyttyy ja voimaa tulee päivän ponnisteluille. Illalla
oli kiire majapaikkaan, joten palaamme eiliselle reitille ihailemaan hienoa Sääksmäen
siltaa ja järvinäkymää. Vuonna 1963 valmistunut riippusilta ylittää
Vanajaveden. Tuuli saa aikaan aaltoja Vanajavedellä. Pilvet peittävät taivaan.
Pyöräilemme seuraavaksi kirkolle. Kaunis, siniharmaa kellotapuli viehättää.
Kirkko on harmaa kivikirkko. Nuori nainen kertoo kirkon historiasta.
Ilma
kirkastuu, kun lähdemme kiertämään Rapolan harjun luontopolkua, joka vie
kulkijan syvälle historiaan. Harjulla on sijainnut muinaislinna, mikä ajoittuu
viikinki- ja ristiretkien ajalle eli 800-1200-luvuille. Polku nousee ylös
mäelle, sen varrella on opastauluja harjun kasvillisuudesta, ikikuusikosta,
linnasta, harjuhaudoista, näköalapaikasta, linnan valleista, - asunnoista ja
kalmistosta. Polun varrella mustikat ja mansikat ovat kypsiä, pari naista
poimii mustikoita jyrkän harjun rinteellä. Polulla on hyvä kulkea. Maistamme
niin mansikoita kuin mustikoita. Linna-alueen keskellä on syvä kohta – suppa.
Ohitamme sen ja astelemme mäeltä alas pyörien luokse. Viereisessä pihassa on
Voipaalan taidekeskus – kahvihammasta kolottaa – sieltä löytyy kahvipaikka.
Hiihtäjä Veikko Hakulinen |
Valkeakoskelta löydämme hiihtäjä Veikko Hakulisen patsaan, kun pysähdymme tarkistamaan mikä pyörällä kuljettava tie vie Toijalaan. Meillä on junaliput klo 18.35 lähtevään junaan. Hyvissä ajoin löydämme perille. Käymme katsomassa, miten pyörät saa raiteen 2 viereen, josta Tampereelta tulevaan junaan astutaan. Hissiin sopivat molempien pyörät – ei hätää. Juna tulee ajallaan. Vaunussa 1 on kahden pyörän paikka, niistä toiseen asetan pyöräni (etu- ja takapyörälle on oma kolo) Vaunussa 4 pyörä pitää nostaa pystyasentoon ja lukita 50 sentin pantilla. Kolmen pyörän paikassa oli yksi pyörä keskellä. Kirstin pyörä ei siihen sopinut. Konnarin mukaan pyörän sai jättää seisomaan. Kaikkiin juniin pyöriä ei oteta, joten varmistus on paikallaan, kun suunnittelee retkeä. Pyörän kuljetus maksoi 5 euroa, se piti hoitaa lipunoston yhteydessä. Onnellisesti saamme pyörät ulos Turun pääasemalla, vaikka juna jatkaa satamaan.
Mukava,
monipuolinen pyöräretki päättyy, kun Kirsti pyöräilee Kaarinaan ja minä
Raisioon. Ilmatkin suosivat – oikein helteellä 297 kilometrin matkaan olisi
voinut uupua – tällä kertaa vilpoisemmassa säässä mieli ja ajatus pysyivät
virkeinä.
Kiitos Kirsti -suunnittelusta ja retkestä!
Hienoa Kaija ja Kirsti! Hyviä vinkkejä jos joskus itsekin saisi aikaiseksi.
VastaaPoista