30.7.2017

Kokeiltua: Maastopyörä on maastopyörä

Teksti Tarja Aittala, kuvat Tiina Riikonen & Tarja Aittala

Suomen Latu tutustuttaa maastopyöriin ja lajiin. (kuva Tarja Aittala)

Istuin oikean maastopyörän satulaan toukokuun lopulla osallistuessani Turun Ladun järjestämään maastopyöräilyn alkeiskoulutukseen Haunisten altaan ympäristössä. Koulutus oli osa Suomen Ladun Maastopyöräily tutuksi -kiertuetta. Kouluttajana toimi Tiina Riikonen, joka kiersi pyörien kanssa eri paikkakuntia. Tiinalla oli niin sanotusti homma hanskassa ja hänen maastopyöräilykokemuksensa pisti nöyräksi. Sen verran eri poluilla ja maastoissa ympäri Suomen hän oli pyörällään kolunnut.

Koulutus tarjosi mahdollisuuden kokeilla erilaisia Cube-merkkisiä maastopyöriä. Jos omaa pyörää ei ollut, sai ennakkoilmoituksesta lainaksi omaan pituuteensa sopivalla runkokorkeudella varustetun pyörän. Näin tämän mahdollisuuden hyväksi, koska hyvää (ja hintavaa) peliä ei kannata ostaa kokeilematta eikä tietämättä sen ominaisuuksista. Lainapyöräksi sain Cube-merkkisen, etujousitetun naisille tarkoitetun maastopyörän.

Lainapyöräni.  (kuva Tarja Aittala)


Kuivaharjoittelua ennen maastoutumista

Haunisten altaan parkkipaikalle oli tehty rata, jossa ensin "kuivaharjoiteltiin" juurilla (pölkyt) ajoa, pujottelua puskissa (tikkujen välissä) ja pitkospuilla (laudat) menoa. Parkkipaikkaa lähinnä olevaan altaan toiseen reunaan oli tehty toinen rata, jossa tasapainoiltiin pyörä paikoillaan ja kierrettiin "labyrinttiä", pujoteltiin ja harjoiteltiin äkkijarrutusta. Äkkijarrutus tapahtuu siten, että painopiste (peppu) on pyörän takana - siis oleellinen juttu! Harjoiteltiin myös miten pyörällä mennään ojasta jyrkkään mäkeen ja tullaan alamäkeä. Ajotekniikoilla on maastossa merkitystä ja siitä syystä niiden harjoitteluun on syytä panostaa.

Mtb-ohjaaja Valtteri näyttää oikean jarrutustekniikan. (kuva Tiina Riikonen)

Välineellä on väliä

Jotta pystyy maastossa ongelmitta ajamaan, pitää tarkoitukseen olla soveltuva pyörä. Maastopyöriä löytyy erilaisiin ajoihin/ajotyyleihin. Suosittuja ovat myös fat biket eli "paksupyörät". Maastopyörissä on tavallista pyörää leveämmät renkaat, tukeva runko ja tehokkaat jarrut. Pyörä voi olla jäykkä, etujousitettu tai täysjousitettu. Vaihteissa löytyy ja välitykset niissä on sovitettu maastoon. - Mikäli olet ajanut 4-vetoista maastoautoa normiauton lisäksi, tiedät miten vaihteet ovat niissä erilaiset. Vähän vastaavasta kyse.

Hintahaitari on pyörissä laaja alkaen markettien muutaman sadan euron hintaisista pyöristä tuhansien eurojen hintaisiin. Oleellisia asioita rungon oikean koon lisäksi ovat pyörän helpot säätömahdollisuudet, jotta pyörä istuu sinulle ominaisuuksiesi mukaan. Lisäksi sinulla täytyy olla ajatus siitä millaisissa olosuhteissa ja tyylillä haluat maastopyörällä liikkua. Pyöriä löytyy perinteisen maastopyöräilyn lisäksi vauhdikkaampiin Enduro- ja DownHill-maastoajoihin. Mikäli harkitsee tosissaan maastopyöräilyä harrastukseksi, kannattaa pyörä hankkia alan liikkeestä. Jotkut liikkeet antavat pyörän koekäyttöön, siitä kannattaa muistaa kysellä. Hyvä mahdollisuus kokeilla maastopyörää ja ajoa on myös vuokraus. Olen lisätietoihin linkittänyt tiedot eräästä paimiolaisesta yrityksestä, jolta voi vuokrata maastopyöriä ja joka myös järjestää mtb-retkiä.

Muut varusteet

Maastopyöräilyssäkin se tärkein eli oma pää pitää suojata tarkoitukseen tarkoitetulla kypärällä. Maastoajoon tarkoitettu kypärä on takaosastaan jykevämpi kuin ns. peruspyöräilyyn tarkoitettu. Pyörällä voi kaatua taaksepäin, jolloin kypärän pitää suojata takaraivoa kunnolla. Polvisuojista voi olla kovassa menossa hyötyä, hansikkaat antavat ajomukavuutta ja ajolaseilla varmistuu, etteivät risut töki silmiin. Pätkähousuilla ja shortseilla ei kannata metsään mennä, koska risut ja oksat osuvat myös jalkoihin. Pumppu, evästä, juomapullo ja täyteen ladattu puhelin - niillä selviää jo pitkälle.

Ensituntumaa - mustelmitta ei selvitty

Lainapyöräni oli etujousitettu Cube-merkkinen naisten pyörä. Satulan sai säädettyä ja lukittua näppärästi. Pyörässä oli ärhäkkäät levyjarrut, uudet tuttavuudet. Pienen harjoittelun jälkeen niiden kanssa tuli toimeen. Maastossa pyörä toimi moitteettomasti ja oli ehdottomasti hyvä, että sillä sai ensin "kuivaharjoitella". Jarruja enemmän taisin sekoilla vaihteiden kanssa, ne ovat todella erilaiset kuin oman hybridipyöräni 21 vaihdetta.

Ajo maastossa vaatii keskittymisen lisäksi tasapainoa ja jos sitä ei ole, otat maastotuntumaa muurahaisperspektiivistä. Näin minullekin kävi. Pitkospuilla ajo on yllättävän haastavaa, pieni harhaliike ja rengas oli siltä pois. Sen jälkeen sitten kaaduttiin kylki edellä. Onneksi tasapainoilua voi ja pitää harjoitella. Maastossa ajaessa tuli useita äkkijarrutuksia, jossa jalat maahan ja haarukset putkeen. Osa johtui ryhmästä, jossa taisi turvaväli toisinaan unohtua, osa hitaasta vauhdista eli jos juuria osuu useita kohdalle, parasta mennä niiden yli vauhdilla. Haunisten altaalla patikoineet tietävät, että reitti on erittäin kulunut, juuria siellä on paljon näkyvissä ja myös kiviä. Aloitteleville mtb-harrastajille altaan kierros ei välttämättä ole sopiva. Haastetta altaan kierroksella tuntui löytyvän ryhmän vetäjänäkin toimivalle, alaa harrastaneelle henkilölle. Joku porukasta taisi huokaillakin neulaspolkujen perään. Ryhmämme poikkesi jossain vaiheessa pois kiertoreitiltä ja jatkoimme löytämäämme ehkä helpompaa polkua pitkin. Helpohkoilla olosuhteilla on merkitystä - ainakin harrastusta aloitteleville.

Painonsiirtotekniikalla ajetaan kalliontöppyrät. Ohjaaja Peter näyttää mallia. (kuva Tiina Riikonen)


Maastopyöräillä voi melkein missä tahansa

Maastopyöräily, kuten pyöräily yleensäkin, kuuluu jokamiehenoikeuteen. Maaston kuluminen riippuu niin säästä, vuodenajasta ja maaperästäkin. Maastopyöräily on sallittua ilman maanomistajan lupaa, kunhan siitä ei aiheudu vähäistä suurempaa haittaa tai vahinkoa maankäytölle. Jottei harmeja tulisi, on oman selustan turvaamiseksi järkevintä pysytellä olemassa olevilla poluilla ja urilla, koska niillä ajamisesta ei yleensä aiheudu maastohaittoja.

Olosuhteet ovat parantuneet maastopyöräilijöiden lisääntyessä ja merkittyjäkin mtb-reittejä löytyy. Esimerkiksi Lapin UKK-puistossa on maastopyöräily sallittu ja reittejä UKK-puiston lisäksi on ajettavissa esimerkiki Pyhä-Luostolla (uutta) ja Suomen Ladun Kiilopäänkin ympäristössä. Luonnonpuistoissa on omat sääntönsä ja siellä ehdoton ajokielto. Esimerkiksi meitä lähellä olevassa Ruissalon kansanpuistossa ei ole sallittua ajella maastossa.

Mtb-pyöräilyporukoihin kannattaa liittyä, niissä saa tietoa reiteistä enemmän. Esimerkiksi Turun Ladulla on aktiivista maastopyöräilytoimintaa. Kuhankuonon maastopyöräolosuhteista vinkkaan lukemaan lisätietoihin linkittämästäni blogista. Ajetuista reiteistä löytyy myös tietoa yhteisöllisestä Jälki.fi-verkkopalvelusta.

Ota haltuun myös ajoetiketti! Maastossa ajettaessa huomioidaan muut kulkijat, hallitaan pyörä ja pidetään tilannenopeus turvallisena. Muistetaan myös pysyä poluilla ja maastopyöräretkeillä vastuullisesti.

Haunisten altaan kierroksella ruuhkaa kahden ryhmän kohdatessa (kuva Tiina Riikonen)


Mukavaa vaihtelua patikoinnille - oikean välineen kanssa

Koulutus oli hyvä ja sain sitä mitä siltä halusinkin. Turun Latu organisoi koulutuksen hyvin ja huolehti myös valmistautumisesta toimittamalla sähköpostitse tietoa mistä kyse varuste- ja turvallisuusohjeineen. Paksupyörän kokeiluun ei valitettavasti ollut aikaa, sitä haluaisin maastossa vielä kokeilla. Kokemus ei fiilispohjalta välttämättä yltänyt noin kymmenen vuoden takaiseen Tšekin maastopyöräreissuun, jossa pyöräilin havumetsissä poluilla, metsäteillä ja pellon pientareilla. Syynä voi toki olla sekin, että Haunisten altaan kierrosta on tullut kierrettyä jalan vähän liian usein - Tšekin maastojen veroista siitä ei saa uneksimallakaan.

Se tuli selväksi, että maastopyöräkauppaan on mentävä. Vähän samaan tapaan kuin Mika Sunqvist lauloi takavuosina, että "Moottoripyörä on moottoripyörä, skootteri on lälläripyörä", voisi  maastopyörästä tehdä vastaavat riimit: "Maastopyörä on maastopyörä, tavallinen pyörä on lälläripyörä" - vaikka maastopyörässä ei välttämättä satula tiikerinnahkainen olisikaan. Olenkin jo löytänyt iseni tutkimasta maastopyöriä, jotka soveltuvat ns. perusmaastoajon lisäksi myös muuhun ajoon.

Maastopyöräily ei ole vain hurjaa nuorten miesten menoa ja temppuja, vaan soveltuu kaikenikäisille ja on mukavaa vaihtoehtoa patikoinnille. Lisäksi me pyöräilyihmiset sen muutenkin tiedämme: satulassa näet vähän enemmän. Parasta kun kokeilet itse!

Kurssilaiset pyörineen (kuva Tiina Riikonen)


Lisätietoja ja lähteet


Ajettuja reittejä, Jälki.fi

Ajotekniikka: Maastopyöräily.com 

Maastopyöräilijän etiketti, Suomen Latu

Maastopyöräilytietoa (mm. varustelista), Suomen Latu

Maastopyöräilyn olosuhteiden kehittäminen, Suomen Latu

Suomen Ladun MTB-ryhmä Facebookissa

Maastopyöräily, Turun Ladun pyöräilijät

Maastopyörällä poluilla, Kuhankuonon retkeilyreitistö

Maastopyörien vuokraus ja retket: Hektovelo, Paimio

Hektovelo Facebookissa

2 kommenttia:

  1. Olipa kiva lukea lajista, josta en mitään tiedä. Arvostan aina myös juttuihin liitettyjä linkkejä. Kiitos.

    auli

    VastaaPoista
  2. Pyöräily onkin mukava laji. Minulta löytyy vanha pyörä, mutta tarkoituksena olisi hankkia uusi. Itse olen miettinyt sähkömaastopyörää, voi olla että ehkäpä semmoinen täytyy jossain vaiheessa kesää hankkia. http://www.ebikestore.fi/tuoteryhma/866389

    VastaaPoista