Teksti ja kuvat Kaija Virtanen
Suunnitelma: Kuninkaantietä Saloon, sieltä rannikkoreittiä
Kemiön kautta Kasnäsiin, Rosalaan, Hiittisiin, josta paluu Kasnäsiin, edelleen
Mathildedal, Teijo ja Salon kautta kotipuoleen. Retki kestää 9 vuorokautta. Sisareni
Kirsti varasi majoitukset ajoissa, sillä päätimme tällä kertaa nukkua
lakanoiden välissä.
Keskiviikkona 11.7.
lähden Raisiosta klo 8 aamulla Kaarinaan Kirstin luokse. Lämmintä on jo
aamulla. Yhdessä jatkamme osaksi Kuninkaantietä Paimioon. Käymme kaupassa,
ostamme juomaa ja jäätelöä. Pienen etsimisen jälkeen löydämme Kuninkaantien,
mikä on oikein vanhaa Turuntietä. Keltamatarat, puna-apilat ja kissankellot
värittävät tien reunaa. Tulee lapsuuden ajan tienpientareet mieleen. Yhtäkkiä
tienreunassa seisoo vanha, ruskea rakennus. Poljemme pienen matkan ohi, mutta
päätämme palata katsomaan tarkemmin.
|
Trömbergin kestikievari |
Rakennus on Trömbergin kestikievari – kesäkahvila ja museo.
Onneksemme se on auki. Juomme kahvit kera banaanikakun. Nuori tyttö ja poika palvelevat
ja toimivat oppaina museoon. Me kurkistamme ovesta museon puolelle. Tuvassa oli
rukki, keinutuoli, reikäleipiä katossa kuivumassa, juustokehä uunin päällä ja
tietysti raidalliset räsymatot lattialla. Tontin reunassa heinät oli korjattu
siisti vanhaan malliin seipäille.
Jätämme kartan ehdottamat Halikon ja Meritalon museot
katsomatta.
|
Hotelli Saloran lähellä - hieno auto! |
Jatkamme suoraan Saloon, sillä Hotelli Salorasta on varattu yösija.
Olemme hyvissä ajoin perillä. Viemme pyörälaukut huoneeseen ja lähdemme
kaupungille ruokailemaan. Meille ei maistu pizza, päädymme Hotelli Rikalan
terassille. Ahvenet ja olut maistuvat. Hyvillä mielin palaamme Muotikatua
pitkin Hotelli Saloraan.
|
Rikalan terassilla.. |
Torstaina 12.7. –
onnea esikoiseni – lämmintä riittää! Monipuolisen aamupalan jälkeen retki
jatkuu. Poljemme 110 tien reunaa takaisin Turun suuntaan. Valkoiset
koiranputket ja sinipunaiset rantakukat tervehtivät tien reunassa. On kesä! Käännymme
Angelniemen tielle kohti Kemiötä.
|
Vartsalan työväentalo |
Ohitamme Vartsalan kauniin punaisen työväentalon, rakennettu
jo 1916. Käymme katsomassa rannassa. Meillä ei ole venettä, joten käännymme
takaisin. Tien varrella seisoo radalla pieni tukkeja kuljettava vaunu –
kukkasilla koristettuna. Se on muistomerkki vuosina 1883 -1964 toimineesta
sahalaitoksesta ja talotehtaasta. Leena Lander’in v.2010 julkaiseman romaanin Liekin lapset tapahtumat sijoittuvat
Vartsalan sahan ympäristöön 1900 luvun alkupuolelle.
|
Lossia odotellessa... |
Rannikkoreitti jatkuu tietä 1835 Kokkilan lossille, josta ruskea
’Kunstrutten’ merkki ohjaa Kemiön tielle. Täällä viitoissa on ensin ruotsia. Kemiönsaaren
tie kulkee melkein kuin Itä-Suomessa – mäkiä ylös ja alas – muutama talo siellä
täällä. Välillä pitkärivi postilaatikoita eli taloja ja mökkejä on piilossa
maantieltä. Kemiön komeaa, keskiaikaista Pyhän Andreaksen kivikirkkoa ihailemme
pyörätieltä autotien toiselta puolelta.
Etsitään Hotel Galaxy, josta on varattu yösija. Siisti huone
ja kaunis kylpyhuone löytyvät toisesta kerroksesta. Pientä huokailua ja
reippaasia pyörälaukut huoneeseen. Ruoka maistuu hotellin yhteydessä olevassa
ravintolassa. Pieni iltakävely ja kauppareissu. Hienon pyöräilypäivän kruunaa
Seinäjoen tangomarkkinoiden miesten semifinaalin katsominen TV:stä!
|
Sagalundin sonni - kasvihuoneessa! |
Perjantai 13.7. –
emme ole taikauskoisia – jatkamme iloisin mielin Kasnäsin suuntaan. Kurvaamme
Sagalundin museon pihalle. Sagalundgården ei ole vielä auki. Katselemme
pihapiirin kukkia ja ihmettelemme kasvihuoneessa olevaa ’sonnia’. Sagalundin
Lastenkulttuurikeskus vaalii kulttuuriperintö- ja ympäristökasvatusta hauskalla
tavalla.
Seuraavaksi kutsuvat Söderlångvikgård ja Cafe Vivan. Niinpä
käännymme Amos Andersson tielle. Miljöö näyttää tutulta vuosien takaiselta
Vakuutusyhdistyksen retkeltä. Cafe Vivanissa on lounasaika. Nautimme
ulkoterassilla monipuolisen, raikkaan ja maistuvan lounaan. Täällä on paljon
muita lounastajia. Tuttuja ei näy. Hauska yksityiskohta on naistenhuoneen
’kultareunainen’ peili.
|
Ruokapaikka Cafe Vivan |
Kävelemme vielä kartanon pihapiiriin. Söderlångvikin kartano
oli päätoimittaja, liikemies ja taidemesenaatti Amos Anderssonin (1878-1961)
kesäparatiisi vuodesta 1927 aina hänen kuolemaansa asti.
|
Lövön komea silta |
Hetki pyöräilyä ja tulemme korkealle, vuonna 2011 rakennetulle
Lövön sillalle. Sillalta aukeaa hienot maisemat kauniiseen saaristoon. Helteinen
pyöräily jatkuu kapean ja mäkirikkaan tien reunassa. Maitohorsmat ovat jo
kuihtumassa, mutta sinikukkaiset kellot ja keltaiset matarat jaksavat
viihdyttää väreillään. Runsaan tunnin kuluttua saavumme Kasnäsin satamaan,
josta matka jatkuu yhteysalukselle Rosalaan.
|
Viikinkikeskuksen pihaa... |
Viikinkikylään on satamasta muutama kilometri. Pihapiiri
huokuu vanhaa aikaa. Tavaran ja rakennelmien väliin jää sopivasti tilaa. Paikka
saa hymyn huulille. Hymy vaihtuu nauruksi, kun majoitumme meille varattuun
huoneeseen. Rakennus muistuttaa ulkopuolelta vanhaa lautaseinäistä makasiinia.
Huoneen kulmassa on kaksi korkeaa kerrossänkyä. Meille ’lyhytjalkaisille’
tuottaa ongelmia nousta alakerran sängylle. Onnistumme kuitenkin!
|
Takana päällikön halli - majapaikkamme |
Tämä ulkoa makasiinimainen rakennus on päällikön halli
Rodeborg. Hallissa vietetään illalla juhlia – viikinkipitoja -, joten me
siirrymme häiritsemästä nauruinemme pihalle. Rosalassa tehdään olutta, sitä
pitää maistaa – ainakin on hiivaa käytetty – mutta hyvin luiskahtaa kurkusta
alas.
|
Maistellaan Rosalan olutta |
Saunomme pihan perällä olevassa nykyaikaisessa saunassa.
Aurinko paistaa ja hellii hienoa pyörämatkaamme.
|
Saunan kuistilla - aurinkoa! |
Lauantai 14.7. –
Syömme aamupalan ja katsomme videoesityksen, jossa kerrotaan kivikauden
asioista ja mm. Rosalan synnystä. Tarkastelemme uudelleen pihapiirin
rakennelmia, kuljemme läheiselle kalliolle vievän muinaispolun. Polun varrelta
löytyy vanhoja, viikinkiaikaa mukailevia rakennuksia mm. Helga kappeli, mikä
edustaa viikinkiaikaista kristillistä kappelia roomalaiskatoliselta ajalta.
Rosalaan kappeli on rakennettu vuosina 1995-96.
|
Jatulintarha Viikinkikeskuksen pihalla |
Saamme kahvilan omistajalta vinkkejä, mitä kautta kannattaa
pyöräillä Hiittisiin. Mukavan reitin hän meille neuvoi. Reitin varrella näimme
mm. pienoismallin paikalla sijainneesta leipomosta ja olutpanimon rakennuksia.
Hiittisten punainen ristikirkko seisoo kauniilla mäellä.
Andreaksen kirkko on rakennettu vuosina 1685-86. Sen pystytti Josef Byggmäster.
Nimensä kirkko sai silloisen Kemiön kirkkopitäjän kirkkoherran Andreas Pryzin
mukaan. Kirkossa on kolme votiivilaivaa, fregatti Leionstierna, nelimastoinen
Amor ja kolmimastoinen laiva, jolla ei ole nimeä. Lisäksi löytyy kalastustroolarin
pienoismalli. Minua kiehtovat saariston kirkot, eikä tämä kirkko tuottanut
pettymystä. Kun menee kirkkoon, kannattaa istahtaa penkille ja antaa
mielikuvituksen ’lentää’.
|
Hiittisten kirkon 'kattolaivoja' |
Kirkon jälkeen pysähdymme Cafe Kardemummassa. Punainen talo,
jota koristaa valkoiset ikkunakarmit ja nurkat, toimii kahvilana. Reippaat
lapset myyvät meille jäätelöä ja juomaa.
|
Varpaat vedessä yhteysalusta odotellessa |
Hyvillä mielin jatkamme satamaan,
josta pääsemme yhteysaluksella Kasnäsiin.
Majoitumme hotelliin, käymme uimassa kylpylän sisätiloissa –
levä on valloittanut uimarannat. Illalla päätämme pyöräillä (ilman
pyörälaukkuja) katsomaan Högsåran kauneudestaan kuuluisaa saarta. Tiehaaraan on
3 km ja pikkutietä lauttarantaan toiset 3. On lauantai, lautta kulkee
harvakseen. Ihmettelemme saareen pyrkijöiden määrää. Perillä selviää syy,
kylässä on soittajia esiintymässä ja menossa reippaat ruoka- ja juomajuhlat.
Eipä sitten muuta kuin pyörät parkkiin ja juhlijoiden sekaan. Musiikki on
menevää ja juoma maistuvaa! Muilta osin saari jäi tällä kertaa katsomatta.
Onneksi huomioimme, milloin lautta vie takaisin.
Ilta päättyy ruokailuun Kasnäsin ravintolassa. Lämmintä keliä
riittää, mittarissa 29 astetta plussaa, vaikka on myöhäinen ilta.
Sunnuntai 15.7.
ravitsevan aamuruokailun jälkeen retkemme jatkuu Öröön. Ms Sissel lähtee
satamasta klo 10. Pyörät pääsevät laivaan. Merimatka kestää 45 min. Örön
rannassa on kiva vastaanotto. Nuori mies lupautuu viemään laukut hotellin
vastaanottoon. Huone vapautuu vasta klo 15, annamme pyörälaukut ilomielin mönkijä-peräkärry-kuljetukseen.
Tiedustelen maksua. Tämä on ilmaista, kuuluu hotellin palveluun, on vastaus.
Mukava yllätys!
|
Hotelli Örö |
Pyöräilemme Örö hotellin ohi. Jatkamme Lyhyt Ikävä aina Pitkä
Ikävä risteykseen. Tosi kuvaavat nimet kulkuväylille, jolloin linnakesaarella
marssivat sotamiehet. Saari avattiin yleisölle vuonna 2015. Metsähallituksen
luontopalvelut hallinnoi ja hoitaa Örötä osana Saaristomeren kansallispuistoa.
Raision Rinkka teki kevätretken Orön saarelle 21.5.2016.
|
Risteyksessä - takana Pitkä Ikävä tie |
Jatkamme polkemista Pitkä Ikävä -tietä saaren aikanaan
innoitettuun pohjoiskärkeen. Siellä on veneiden kiinnityslaituri ja näkymä
kauas merelle. Punaisilla salmiakkikuvioilla merkitty polku jatkuu metsään.
Talutamme pyöriä, sillä kivinen ja juuria sekä välillä hienoa hiekkaa täynnä
oleva polku ei kutsu polkemaan. Kuljemme vanhan ampumaradan reunaa. Opastaulu
kertoo. Aseet ovat vaiennet tällä kivääriampumaradalla ja kasvillisuus
levittäytyy alueelle. Avoimen ja paahteisen hiekkamaan tyyppilajeja ovat
matalakasvuinen kangasajuruoho ja hietikkosara. Perhosille paikka on suotuisa,
sillä niitä lentelee matalalla kasvien tasolla. Pian myös pyörien taluttaminen
käy hankalaksi, kun polku jatkuu rantakalliota myötäillen. Meidän on palattava
Pitkä Ikävä tielle.
|
Pitkällä ikävällä nupukiviä - salmiakkimerkit! |
Saamme hotellista huoneen ja pyörälaukut löytyvät ’respan’
säilytyksestä. Alkaa olla nälkä, menemme ravintolaan lounaalle. Parempaakin
ruokaa on tällä reissulla syöty – makua ei juurikaan, liekö kuumuus ongelmana -
ulkona +30!
Sauna sijaitsee laivarantaan vievän tien varrella. Onhan
meillä menopelit – ei hätää. Uimaan täällä ei ole asiaa – levä on vallannut
rantaveden. Respan yhteydessä on pieni kauppa. Käymme juomaostoksille. Pienen
lepohetken jälkeen lähdemme iltakävelylle, läheisille kalioille.
’Kukkakärpäsiä’ lentelee sankoin joukoin, mutta ne eivät tykkää ihmisistä,
kertoi yksi retkeilijä.
Maanantai 16.7.
aurinko jaksaa paistaa. Meillä on tavoitteena eteläinen, sinisellä merkitty
reitti. Aamuruokailun jälkeen luovutamme hotellihuoneen ja viemme pyörälaukut
säilöön. Tutustumme pihapiirissä suureen halliin kerättyyn näyttelyyn.
Opastauluissa on tietoja, harvinaisten kasvien hiekkarannasta, miten Örön
luontoa hoidetaan, ulkosaariston rakennustyömaasta, rakennuksista ja
hiekkarantojen harvinaisista kasveista sekä uhanalaisista perhosista ja
tietysti linnuista.
|
Uutta polkua eteläisellä reitillä.. |
Eteläiselle reitille mennään ensin Lyhyt Ikävä tietä, joten pyöräilemme
alkumatkan. Nyt jätämme sovinnolla pyörät tienviereen ja jatkamme kävellen. Polku
vie rantaan. Hiekka, hienoa kuin sokeri, hohtaa auringossa. Eri kokoiset kivet
tuovat ryhtiä maisemaan, kun taustalla välkehtii meri. Merikaali, meriheinä,
kangasajuruoho ja muut kasvit antavat perhosille ja muille, pienille
’lentäville’ hyvän peuhupaikan.
|
Merikaali rannalla |
Osa polusta on minulle tuttua Rinkan retkeltä. Kuljemme
Kranaatinheitin kukkulalla ja Krapulakalliolla, jossa on ollut
valvontatoimintaa. Kaukana horisontissa näkyy Bengtkärin majakka. 6-tuuman
patterista on taulu.
|
Tästä näkyi Bengtskäin majakka... |
Toisesta taulusta voi lukea. Hiekka liikkuu, ranta muuttuu.
On uutta polkua ja mm. rotkon ylittävä riippusilta. Maasto ja ympäristö ovat
kauniimpia ja matkat lyhyempiä kuin pohjoisen reitillä. Hieno paikka, ei voi
muuta sanoa.
|
Uusi silta ylittää rotkon |
Haemme laukut säilöstä ja menemme rantaravintolaan syömään ja
odottamaan laivakuljetusta Kasnäsiin. Miranda aluksessa on pyörille huonompi
paikka kuin Sissel laivassa tulomatkalla. Pyörät ja laukut säilyvät ehjinä,
vaikka niiden paikka merimatkalla ihmetytti. Yöksi on varattu majoitus
Kasnäsistä. Nyt saamme eri huoneen kuin aikaisemmin.
|
Örön satamassa |
Tiistai 17.7.
Tavarat kasaan ja laukkuihin, aamiaiselle ja sitten polkemista kohti seuraavaa
majapaikkaa eli Teijossa sijaitsevaa Hoitola ja Majoitus Sypressiä.
Alkumatka sujuu hienosti. Lövön sillalla kävellään ja
ihaillaan maisemia kuten tulomatkalla.
|
Risteyksessä on hyvä tarkistaa reitti |
Tullaan risteykseen. Pitää valita, jotta mennään suunniteltua reittiä. Taalintehdas 4 km on sopiva matka. Kello on ehtinyt
jo melkein puoleen päivään, joten Taalintehtaalla on kahvitauon ja jaloittelun paikka.
Pikkuteitä ja teiden risteyksiä riittää tällä reitillä, mikä
kartan mukaan kulkee meren lähellä – mutta todellisuus on toisenlainen. Puut peittävät
merimaiseman. Välillä tuntuu, että reitin merkit on käännetty tai poistettu
kokonaan. Merkit ohjaavat välillä metsätielle, mikä päättyy asunnon pihalle. Kartoista
ja googlesta pitää tarkistaa tilanne.
|
Kioski Strömman kanavan luona |
Seikkailua riittää. Strömman kanava löytyy ja sen jälkeen
pieni kioski. Ostamme Laitilan virvoitusjuomatehtaan Limenttilimonaadia.
Juomassa on sitruunainen maku. Aivot ja kroppa kiittävät. Polkemista riittää
vielä ennen kuin olemme Matildedalin Sypressissä. Matkalla Kasnäsistä
Matildedaliin pyöräni mittariin tuli 81 km – ihmekös, kun kierrettiin muutamat
metsätiet siinä sivussa!
|
Hoitola & Majoitus Sypressi Matildedalissa |
Sypressissä saimme lämpimän vastaanoton. Huone yläkerrasta,
joten laukut kainaloon ja portaita ylös. Ruokaa pyytää vatsa. Ruokapaikka
löytyy – Matildan Marina, Ruukinrannasta ja vatsa kiittää broilersalaatista ja
oluesta!
Keskiviikko 18.7. Maittavan
aamiaisin jälkeen jatkamme matkaa – seuraavaksi Salo – sanoisi junankuuluttaja.
|
Teijo kyläkauppa ja keltainen auto! |
Teijon kyläkaupan luona pidämme jäätelötauon. Keltainen, erikoisen
pieni auto ajaa kaupan edestä, kun otan kuvan. Tapaamme auton ja kuljettajan
myöhemmin tien varrella. Kuljettajalla on duuni siistiä tienvarsia, jotta
liikenne- ja muut merkit näkyvät. Pysähdymme
ihmettelemään Teijon Masuunin ja Kirjakkalan ruukkikylän
rakennuksia ja ympäristöä. Teijon kirkon annamme seistä rauhassa korkealla
mäellä.
|
Näitä reittimerkkejä seurattiin myös |
Salo-Teijo-Strömma reitillä on erilaiset merkit. Seuraamme merkkejä
Teijosta Saloon, mutta kaikissa risteyksissä niitä ei ole. Tulee mieleeni Aaltosen
Jyrkin opetus Karevan kierron merkitsemisestä. Täällä ei ole noudatettu Jyrkin
opastamaa periaatetta.
Hotelli Salora löytyy. Majoitumme ja lähdemme kävellen kaupungille.
Osamme jo tien Rikalan ruokapaikkaan ja takaisin hotelliin.
Torstai 19.7. Aamupalan
jälkeen reippain mielin 110 tielle suuntana Turku. Tien reuna on onneksi aikaleveä.
Isoja rekkoja ajaa vain muutamia, henkilöautoja kuitenkin riittää.
Turvallisesti pääsemme kotipuoleen, Kirsti Kaarinaan ja minä Raisioon. Pyöräni
mittari näytti kotona retken pituudeksi 384 kilometriä.
Näin pyöräretki tuli tehtyä helteen hellimässä heinäkuussa
2018!
KIITOS KIRSTI suunnittelusta, opastuksesta ja matkaseurasta!
|
Kukkaloistoa riitti teiden varsilla |
Mahtava reissu jälleen kerran, kiitos!
VastaaPoistaauli