17.6.2019

Raision Rinkan 40-vuotisjuhlamatka Pärnuun 30.5. - 1.6.2019

Teksti: Heli Paasonen, kuvat: Mirkka Karikoski
(Tekstin ja kuvien muotoilu: Tarja Aittala)

Lähdimme Helatorstaina klo 04.00 Raision kaupungintalolta bussilla kohti Pärnua. Meitä juhlamatkalaisia oli 28 + linja-autonkuljettaja. Laiva saapui Tallinnaan klo 9.30, josta matka jatkui Tallinnaan ja sieltä Jägalan vesiputoukselle. Putous sijaitsee noin 30 km Tallinnasta itään. 8 metriä korkea putous oli näkemisen arvoinen!

Jägalan vesiputous.
Pienen evästauon jälkeen lähdimme ajelemaan putoksilta kohti Pärnua. Matka sujui aurinkoisessa säässä rattoisasti maisemia ja kattohaikaroita katsellen. Saavuimme Pärnuun iltapäivällä. Majoituimme kylpylähotelli Tervikseen, ruokailimme ja teimme iltalenkin kaupungille ja rannalle. Rantaniityllä lehmät söivät ruohoa ja lammikoissa sammakot pitivät äänekästä kurnutustaan.

Perjantaina heti aamiaisen jälkeen halukkaat lähtivät kohti Soomaan kansallispuistoa. Osa porukasta jäi nauttimaan kylpylästä, vanhan kaupungin kahviloista ja shoppailusta. Ilma oli aamulla sateinen, joten sonnustauduimme sadevarusteisiin ja läksimme matkaan. Soomaa on v. 1993 perustettu kansallispuisto, joka sijaitsee Pärnun ja Viljandin maakunnan rajalla n. 40 km Pärnusta. Lumien sulamisen aikaan matalat metsät ja tiet peittyvät veden alle, jolloin ainoa kulkuväline on kanootti tai vene. Kansallispuistossa elää ainakin hirvi, susi, villisika, karhu ja majava. Kosteissa lehtometsissä asuu tikkoja ja pöllöjä, niityillä ja soilla kahlaajia.

Veden pinta eri vuosina.

Ennakkotiedoista poiketen saimmekin suomenkieltä taitavan oppaan. Jouduimme häntä tovin odottelemaan, koska hänelle oli tullut aamulla yllätysvieras. Karhu oli tallustellut pihaan mehiläispesien hunajavarastot mielessään. Kun oppaamme vapautui yllätystapaamisestaan, läksimme pienen viivästyksen jälkeen patikoimaan kansallispuistoon.

Kevät oli jo kuivattanut tulvan. Vihreät lehtometsät ja kukkivat niityt tuoksuivat, linnut lauloivat kevätlaulujaan ja pilviverhokin oheni. Suoalueella kävelimme pitkospuita pitkin ja ihastelimme näkymää näköalatornista. Lintujen pesinnän takia emme voineet liikkua suolla pitkospuiden ulkopuolella. Kuulimme käen kukuntaa ja punajalkaviklon sointuvaa laulua. Yksi rohkea meistä pulahti suonsilmäkkeeseen virkistävälle uinnille.

Soomaa.

Patikoinnin jälkeen meitä odotti joen törmällä lounaspöytä. Tarjolla oli nokkoskeittoa, ohraleipää, lihapiirakkaa, jälkiruokana kahvia ja raparperikakkua. Täydellä vatsalla siirryimme kanoottiin ja meloimme noin 2,5 km jokea pitkin. Matka sujui pienen opastuksen avulla ensikertalaisiltakin erinomaisesti. Aurinko paistoi ja nautimme lehtomaisemasta ja lintujen lauluista kanootista käsin. Kuulimme mm. sirittäjää, pajulintua, punavarpusta, pensaskerttua, peukaloista, tiltalttia. Joen rannalla oli majavan talttahampaillaan kaatamia puita. Illalla saavuimme hotellille päivän kokemuksista tyytyväisinä. Ruokailun jälkeen pistäydyimme porukalla karaokessa ja nautimme yhdessä olosta. Jotkut tanssivat ja yksi meistä lauloikin karaokea.

Matkantekoa meloen.

Lauantaina olikin kotiin lähdön aika. Aamiaisen jälkeen vietimme hetken aikaa kukin tahoillamme ja puolen päivän aikaan lähdimme ajelemaan kohti Tallinnaa. Tallinnassa tutustuimme vielä Bastionin tunneleihin oppaan johdolla. Kuulimme mielenkiintoista asiaa Tallinnan historiasta ja puolustuksesta. Hetken vielä kuljeksimme Tallinnan vanhassa kaupungissa, kunnes siirryimme terminaaliin ja laivaan. Saavuimme Helsinkiin 21.30 ja perillä Raisiossa olimme puolen yön aikaan.

Linja-autonkuljettaja oli hyvä Viron tuntija, hän kertoi meille tietoa Virosta ja virolaisista. Tämä oli mukava lisä erittäin hyvin onnistuneeseen matkaan. Kiitos kaikille mukavasta matkaseurasta ja erityiskiitos Mirkalle ja Pirjolle matkajärjestelyistä.